Łokieć tenisisty, łokieć golfisty cz.II

W pierwszej części skupiliśmy się na definicji oraz różnicach pomiędzy łokciem tenisisty, a łokciem golfisty. W drugiej części skupimy się na objawach obu dysfunkcji, profilaktyce oraz metodach leczenia.

Łokieć golfisty – objawy

Jak wspomnieliśmy w pierwszej części artykułu głównym objawem w przypadku łokcia golfisty jest ból w okolicy nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej, czyli prościej mówiąc po wewnętrznej stronie łokcia. Może objawiać się miejscowo, i wtedy wyczuwalny jest w rejonie ok. 1-2cm w pobliżu nadkłykcia przyśrodkowego, lub promieniować do palców ręki. Ze względu na charakter uszkodzenia, jakim jest przewlekłe zapalenie, ból będzie występował raczej w kończynie dominującej. W zależności od stopnia zaawansowania może być odczuwalny podczas wykonywania konkretnych czynności takich jak: rzucanie piłki, otwieranie drzwi lub słoika, pchanie wózka. Nieprzyjemne objawy mogą ujawniać się po wykonanej czynności lub w trakcie wykonywania. W zaawansowanym lub ostrym stanie ból może być także odczuwalny w spoczynku. Nieleczony łokieć golfisty może spowodować zwyrodnienie stawu łokciowego lub negatywnie wpływać na funkcję nerwu łokciowego (stąd może pojawiać się wrażenie drętwienia łokcia a nawet palców ręki). W wyniku pojawiającego się bólu, osoba cierpiąca na łokieć golfisty będzie unikać konkretnych ruchów, co może spowodować zanik mięśni oraz osłabienie ich siły. Właśnie dlatego tak ważne jest rozpoczęcie jak najszybciej rehabilitacji. Należy jednak pamiętać, iż przed przystąpieniem do zabiegów bardzo ważne jest dokładne zdiagnozowanie problemu, w czym pomoże lekarz ortopeda i oczywiście fizjoterapeuta.

Łokieć tenisisty – objawy

Przypadek łokcia tenisisty będzie różnił się tym, że ból pojawi w okolicy 2-3cm od nadkłykcia bocznego kości ramiennej, czyli po zewnętrznej stronie ręki. W fazie ostrej będzie objawiał się dość mocno, uniemożliwiając wyprost łokcia czy nadgarstka. Ból może być nawet na tyle mocny, że będzie skutecznie blokował próbę uniesienia kubka z herbatą czy nawet wymieszania cukru. Może zdarzyć się tak, że będzie odczuwany nawet w spoczynku, kiedy nie będziemy używać ręki, a czasem nawet promieniować do zewnętrznych palców ręki. Tak jak w przypadku łokcia golfisty, brak leczenia może skutkować poważnymi zmianami w samym stawie, a w dodatku ciągłym zwiększaniem się stanu zapalnego. Analogicznie jak w przypadku łokcia golfisty pacjent cierpiący na tę dolegliwość będzie unikał jakiejkolwiek formy ruchu, która będzie sprawiała ból, co będzie miało tylko i wyłącznie negatywne konsekwencje.

Leczenie i fizjoterapia

Niestety schorzenia typu łokieć tenisisty czy golfisty bardzo rzadko wykazują tendencje do samoleczenia. Bardzo ważne jest zatem jak najszybsze i jak najtrafniejsze rozpoczęcie procesu leczenia. W tym – jak i każdym innym przypadku – pierwszym i najważniejszym celem rehabilitacji jest pozbycie się bólu, a dopiero w dalszych krokach nastawia się terapię na reedukację funkcji kończyny oraz prewencję przed kolejnym urazem.
Podczas fazy ostrej dobrze jest zacząć od zabiegów fizykoterapeutycznych takich jak: krioterapia miejscowa, ultradźwięki i jonoforeza. Spowoduje to zmniejszenie dolegliwości i wspomoże pierwszy etap procesów naprawczych. Dobrze jest także włączyć do terapii masaż poprzeczny oraz inne formy terapii manualnej takie jak masaż głęboki czy powięziowe rozluźnianie. Taka terapia będzie pozytywnie wpływać na prawidłową regenerację tkanki i przygotowywać do kolejnych etapów rehabilitacji. Na pewno dobrze sprawdzi się kinesiotaping w formie odciążenia kończyny, który zawsze dobrze jest połączyć z zabiegami manualnymi. W trakcie trwania terapii należy płynnie wprowadzać ćwiczenia mające na celu wzmocnienie ręki oraz ochronę przed kolejnym urazem. W ten sposób będziemy w stanie zarówno zapobiec pojawianiu się bólu w przyszłości ale także nauczymy się, jak pracować, ćwiczyć w momencie, kiedy ten ból się pojawia. Oczywiście podczas ćwiczeń nadal bardzo wskazane jest, aby pracować z kończyną górną manualnie, tzn. w postaci terapii manualnej. W leczeniu stanów zapalnych bardzo skuteczna okazuje się fala uderzeniowa jednak nawet korzystając z jej pomocy nie powinno zapominać się o odpowiednim treningu.

Wszystkie z wymienionych zabiegów są dostępne w naszym gabinecie, a fizjoterapeuci z pewnością pomogą w dobraniu odpowiedniej formy leczenia w zależności od aktualnego stanu.