Rwa kulszowa

Bóle dolnego odcinka kręgosłupa są niewątpliwie jedną z najczęstszych powodów wizyt u pecjalistów. Śmiało można stwierdzić, że ból pleców jest zmorą naszych czasów. Przyczyn dolegliwości w tym rejonie kręgosłupa może być wiele. Zazwyczaj problemy narastają przez pewien czas, nie zwracając na początku naszej uwagi. Kłopot pojawia się w momencie, kiedy objawy są na tyle silne, że uniemożliwiają nam codzienne funkcjonowanie. Jednym z takich problemów może być rwa kulszowa. Według badań blisko połowa pracującego społeczeństwa już doświadczyła objawów związanych z tzw. rwą kulszową. Warto zatem zapoznać się z tych schorzeniem, by w razie problemów wiedzieć co robić i do kogo zwrócić się po pomoc. Zapraszamy do lektury.

Co to jest rwa? Jakie są jej rodzaje?

Trudność z rozpoznaniem faktycznej rwy kulszowej stanowi obszerność nazewnictwa problemów bólowych występujących w obszarze dolnego odcinka kręgosłupa i pośladków. Często jakikolwiek ból w tym miejscy uznawany jest właśnie za objaw rwy kulszowej. Warto zatem wiedzieć, że rwa kulszowa to ból rozpoczynający się w okolicy lędźwiowego odcinka, miednicy lub pośladka, promieniujący w kierunku tylnej części kończyny dolnej. Niekiedy może objawiać się w postaci osłabienia czucia lub siły mięśniowej a także mrowienia. Trzeba zdać sobie sprawę, iż rwa opisuje jedynie objaw, a nie stanowi pełnej diagnozy, dlatego tak ważne jest rozróżnienie typów tejże przypadłości. W głównej mierze od dobrej i skutecznej diagnozy zależeć będzie postęp w terapii.
Rwę kulszową możemy podzielić na ośrodkową oraz obwodową. Ta pierwsza jest tzw. „prawdziwą” i spowodowana jest kompresją korzeni nerwowych L4 – S1 (kręgi lędźwiowe i kość krzyżowa). W tym przypadku ból odczuwany będzie już w okolicy kręgosłupa i w zależności od mocy ucisku może promieniować choć zwykle nie dalej niż do kolana. W tym przypadku głównym problemem jest ucisk kręgu lub krążka międzykręgowego na nerw. Drugi przypadek często nazywany jest „pseudo rwą kulszową”. Mówi się tak dlatego, iż spowodowana jest ona zazwyczaj uciskiem mięśni lub innych tkanek miękkich na nerw w miejscu dystalnym od kręgosłupa, np. w pośladku lub udzie. Wówczas ból nie jest odczuwany w kręgosłupie ale niżej, w pośladku, tylnej części uda. Często może promieniować nawet do stopy lub palców.

Objawy rwy kulszowej

Wszystkie odmiany rwy kulszowej posiadają jedną wspólną cechę. Mianowicie każdy pacjent będzie odczuwał nerwoból podobny do uczucia promieniowania, mrowienia lub drętwienia. Spowodowane jest to drażnieniem nerwu w jakimkolwiek punkcie jego przebiegu. W zależności od rodzaju rwy, ból może być odczuwany w okolicy dolnej części kręgosłupa, pośladka, uda dochodząc nawet do palców stopy (pseudo rwa kulszowa). Każda osoba dotknięta tą przypadłością będzie skręcać tułów w przeciwnym kierunku w celu zmniejszenia dolegliwości. Zdecydowanie niemożliwe będzie chociażby delikatne oderwanie wyprostowanej nogi (w pozycji leżącej), gdyż będzie się to wiązać z ogromnym bólem.

Przyczyny powstawania rwy kulszowej

• długotrwałe siedzenie powodujące ucisk na nerw kulszowy (np. przez portfel w kieszeni )
  • przedłużająca się jazda samochodem w zbyt „głębokim” siedzeniu lub długotrwałe napięcie kończyn dolnych związane z naciskaniem pedału gazu
  • zbyt mały zakres ruchu rotatorów stawu biodrowego i mięśni pośladków
  • nadmierne napięcie ww. mięśni
  • brak rozciągania zwłaszcza po treningu
  • zniesienie lordozy lędźwiowej
  • ucisk na korzenie nerwowe
  • bezpośredni uraz w okolicy nerwu kulszowego
  • ciąża i okres po porodzie (związane jest to z ustawieniem miednicy w niekorzystnej pozycji)

Postępowanie w przypadku rwy kulszowej

Należy pamiętać, że procesem leczenia powinna kierować osoba, która posiada odpowiednie kwalifikacje: lekarz ortopeda, fizjoterapeuta. To właśnie oni powinni decydować o metodach leczenia. Pierwszym krokiem powinna być właśnie wizyta u odpowiedniego specjalisty. Jest jednak kilka rzeczy, o które możesz zadbać przed wizytą u lekarza czy fizjoterapeuty. Ostry atak rwy kulszowej wymaga przede wszystkim odpoczynku. Najlepszą pozycją obronną będzie leżenie na plecach z delikatnie ugiętymi nogami w biodrach i kolanach. Dobrym pomysłem będzie podłożenie poduszek pod nogi. Pomoże to w zmniejszeniu dolegliwości bólowych. O dalszych krokach powinien decydować specjalista.

UNIKAJ!!

• pozycji wywołujących kompresję kręgosłupa: długotrwałe stanie, siedzenie
  • mocnych skrętów ciała
  • leżenia na brzuchu
  • biernego rozciągania
  • samodzielnej próby masowania, rozluźniania bolesnych okolic

W naszym gabinecie rehabilitacji Fizjoterapia Optima służymy specjalistyczną pomocą w radzeniu sobie z rwą kulszową. Do państwa dyspozycji są zabiegi z zakresu terapii manualnej, fizykoterapii oraz kinezyterapii.