Zastosowanie presoterapii u kobiet po mastektomi

Presoterapia jest formą mechanicznego drenażu limfatycznego powszechnie stosowaną z powodzeniem zarówno w fizjoterapii jak i medycynie estetycznej. Zabieg ten wspomaga działanie układu żylnego i limfatycznego dlatego też stosuje się go w jednostkach chorobowych, którym towarzyszą zaburzenia krążenia obwodowego i obrzęki.

Zabieg presoterapii znajduje zastosowanie również u kobiet po mastektomii, które zmagają się z obrzękiem kończyny górnej. Usunięcie węzłów chłonnych podczas operacji utrudnia odprowadzanie chłonki z obszaru kończyny górnej, co przyczynia się do późniejszego powstawania obrzęków limfatycznych kończyny górnej i / lub klatki piersiowej po stronie amputacji.

W przypadku obrzęku występującego po mastektomii presoterapia stosowana w indywidualnie dobranej do pacjenta serii doskonale wspomaga przepływ płynów w układzie limfatycznym i żylnym, co skutkuje stopniową eliminacją obrzęku. U kobiety po przebytej mastektomii prasoterapia powinna być zarówno jednym z zabiegów leczniczych jak i stałym elementem profilaktyki przeciwobrzękowej stosowanym w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia przewlekłego obrzęku limfatycznego jako powikłania po amputacji.

Obrzęk kończyny po zabiegu mastektomii jest oczywistym wskazaniem do zastosowania presoterapii. Przeciwwskazaniem do zabiegu są choroby kardiologiczne, czynne choroby nowotworowe, zaburzenia w układzie oddechowym oraz aktywne infekcje wirusowe i bakteryjne z towarzyszącą im gorączką. Fizjoterapeuta prowadzący kwalifikacje do zabiegu presoterapii przeprowadzi dokładny wywiad i badanie celem wykluczenia ewentualnych przeciwwskazań tak, aby planowany zabieg był bezpieczny i przyniósł najlepsze rezultaty.

mgr Anna Kraczyńska
fizjoterapeutka