Reumatoidalne Zapalenie Stawów – RZS

Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) jest chorobą o przewlekłym charakterze zapalnym o podłożu autoimunologicznym. Najczęściej zapadają na nią kobiety pomiędzy 40 – 50 rokiem życia.
Zmiany dotykają najczęściej błonę maziową mniej obciążonych stawów ciała, głównie są to stawy śródręczno – paliczkowe i międzypaliczkowe bliższe (dłonie). Obecny stan zapalny błony maziowej stawów w konsekwencji prowadzi do ograniczenia zakresu ruchu oraz zaników mięśni. Dochodzi do powstawania guzków reumatoidalnych, zniekształceń stawów, upośledzenia ich funkcji co skutkuje postępująca niepełnosprawnością i obniżeniem jakości życia chorego.
Charakterystycznym objawem jest obrzęk i ból występujący symetrycznie i sztywność poranna. Dodatkowo chorobie towarzyszą często liczne zmiany pozastawowe i powikłania układowe. Pacjenci zgłaszają również uczucie znużenia, zmęczenia, stany podgorączkowe, brak apetytu i utrata wagi. RZS przebiega z okresami zaostrzeń i remisji.

W leczeniu RZS stosuje się farmakoterapię, terapię zajęciową, zaopatrzenie ortopedyczne. Nieodłącznym elementem jest również systematycznie prowadzona rehabilitacja ruchowa, którą oferuje Fizjoterapia Optima w formie kinezyterapii. Są to między innymi ćwiczenia czynne, czynno – bierne (z pomocą fizjoterapeuty). Dodatkowo włączamy zabiegi fizykoterapii tj. magnetoterapia, krioterapia, laseroterapia czy ultradźwięki działające przeciwzapalnie i przeciwbólowo.

Leczenie RZS powinno być kompleksowe i podjęte jak najwcześniej. Systematyczna, ukierunkowana na funkcjonalne problemy pacjenta rehabilitacja ruchowa, terapia manualna i ćwiczenia zdecydowanie poprawiają komfort życia chorego.

mgr Anna Kraczyńska
fizjoterapeuta